Kuinka löytää aikaa joogalle?

P1060657

Säännöllisen joogaharjoittelun perustaminen omaan arkeen voi mennä vuosia. Usein säännöllisyys alkaa kerran viikossa ohjatulla joogatunnilla. Sitten tunteja voi tulla useampia ja lisäksi omatoimista harjoittelua. Itselle sopivan joogatyylin ja kotiohjelman löytyminen voi olla vaikeaa joogan monenlaisen tarjonnan seasta. Hyvältä tuntuvan harjoituksen ja opettajan löytyminen on kuin olisi tullut kotiin. Avaimet on silloin aina mukana ja ovi aukeaa.

 

Kaikkien henkisten harjoitusten pyrkimyksenä on itseoivallus. Olipa jooga- tai meditaatiosuuntaus mikä tahansa, harjoittelu vaatii pitkäjänteisyyttä, sitoutumista ja halua antautua harjoitukselle. Yhdessä harjoituksessa pysyminen vie pintaa syvemmälle ja harjoittelu tuntuu hyvältä ja oikealta. Vaikeita aikoja ja vastoinkäymisiä tulee aina, jokaisella polulla. Jooga ei ole rakettimainen tie onnellisuuteen, vaan elämän kerrosten kuoriutuessa vastaan tulee myös epämiellyttäviä asioita. Muiden harjoittelijoiden ja opettajan tuki on näissä kohdissa tärkeää – että voi puhua ja jakaa tuntemuksiaan tietäen että muutkin kokevat samankaltaisia asioita.

 

Syvällä sisimmässämme tiedämme, että jokainen harjoitus on jossain kohtaa elämän polkua tehtävä. Niinpä kohti onnellisuutta, iloa ja vapautta kulkiessa säännöllinen harjoitus on turva ja palauttaa arjen myllerryksestä tasapainoa kohti.

 

Mutta entäpä silloin kun väsyttää? Kun työt vievät kaiken ajan? Onko silloin mahdollista pysähtyä oman elämän äärelle ja katsoa, mikä on oikeasti tärkeää. Onko olennaista, että tekee pitkää työpäivää ansaitakseen paljon rahaa ylläpitää omaisuutta, josta ei kuitenkaan ehdi nauttia kun työt vievät kaiken ajan? Onko tärkeämpää raataa perhettään varten töissä vai viettää heidän kanssaan aikaa pienemmällä budjetilla?

 

Myötätunto itseään kohtaan kuuluu joogan perusperiaatteisiin. Ehkä elämän haasteellisina aikoina joogalle ei löydy niin paljon aikaa, mutta toisaalta säännöllisen harjoituksen ylläpitäminen ankkuroi takaisin maanpinnalle huolien ja kiireiden lomasta. Kaikki onkin hyvin sen hetken kun keskittyy vain hengitykseen.

 

Jo 15 minuuttia päivässä on merkittävä panos. On hyödyllisempää harjoitella usein kuin kerralla ja paljon. Tämä tarkoittaa tietoista päätöstä raivata arjesta tilaa joogalle. Milloin se sopii itselle parhaiten, se riippuu elämäntilanteesta. Rauhallinen aika ja paikka edesauttavat harjoittelun mielekkyydessä. Opettajan johdolla ja ryhmässä harjoittelun etuina onkin taattu rauha ja tuki, häiriötön hengähdyshetki mitä omasta arjesta voi olla vaikea löytää.

 

Harvoin mihinkään asiaan sitoutuu, ilman että siitä tekee itselleen suunnitelmaa. Sama pätee joogaan, se ei tapahdu itsestään. Mieli on sitkeä pitämään kiinni pinttyneistä tavoistaan, ja mieleen samaistuminen taas voi antaa harhaluulon ettei harjoitusta tarvitakaan. Päätös rullata matto auki on kuitenkin aina hyvä, sen tietää heti harjoituksen jälkeen.

 

Sitten kun harjoittelusta  on tullut jokapäiväistä, ei siitä enää haluakaan tinkiä. Matka siihen pisteeseen voi kuitenkin olla pitkä ja kuoppainen, kulkien innostuksen aallonharjan ja epätoivon pohjamutien kautta. Jooga on kuitenkin 99% harjoittelua ja 1% teoriaa, joten vain tekemällä harjoitusta usein voi sen vaikutukset alkaa tuntua elämässä.

 

Jooga on tiede joka tutkii meitä itseämme. Ohjeet harjoitukseen saamme ikivanhasta perinteestä, joka on testattu vuosituhansien kokemuksella ja todettu toimivaksi. Miten vapauttavaa, tämä kaikki valmiiksi annettuna. Meidän tarvitsee vain ottaa se käyttöön ja todeta itse, se toimii.