5 Syytä Aloittaa Meditaatioharrastus ja Meditaatio-Myyttien Murtajat

Meditaatio stressinhallinnan ja hyvinvoinnin tukena saattaa tuntua vaikeammin lähestyttävältä kuin ruokavalion muutos tai urheiluharrastuksen aloittaminen. Miksi lähtisin joogastudiolle tunniksi istumaan ja hengittämään? Joogaharjoitus on mahtava tapa vahvistaa ja notkistaa kehoa, oppia kuuntelemaan omaa hengitystä ja pysymään tässä hetkessä. Mutta usein joogatunneillakin sisäinen suorittajamme nostaa päätään: Saatamme tavoitella ”täydellistä” asanaa, turhautua kehomme rajoituksiin tai huomata mielen harhailevan aivan jossain muualla, kaukana joogamatolta. Alunperin jooga-asanoita harjoitettiin jotta keho voimistui ja notkistui niin että joogit jaksoivat istua meditaatiossa pitkiä aikoja.

Kaikille meditaatiotekniikoille yhteistä on tietoisuuden lisäämisen ja syventämisen idea; meditaatio kehittää kykyämme tarkkailla ajatuksiamme, tunteitamme ja aistimuksiamme tuomitsematta ja reagoimatta. Useat tutkimukset ovat osoittaneet säännöllisellä meditaation harjoittamisella olevan konkreettisia ja mitattavia hyötyjä, joista pääset nauttimaan jo 10-20 minuutin päivittäisellä harjoittelulla!

Meditaatiotyylejä ja –tekniikoita on useita ja aluksi voi olla vaikeaa löytää itselle sopivin harjoitus, josta aloittaa uusi harrastus. Siksi meditaatiokurssille osallistuminen saattaa auttaa uuden harrastuksen alkutaipaleella. Meditaatiota on helppo harjoittaa kotona oman arjen keskellä, mutta ryhmässä meditoiminen luo ainutlaatuisen, rauhoittavan ilmapiirin ilman häiriötekijöitä. Kurssi voi myös tarjota sen pienen motivaatio-potkun jota tarvitset ennen kuin muutaman minuutin hiljentyminen muuttuu yhdeksi arjen voimaannuttavista rutiineista.

meditaatio

Alla muutamia meditaation monista hyödyistä keholle ja mielelle:


1. Meditaatio parantaa keskittymistä ja suorituskykyä
2. Meditaatio alentaa verenpainetta ja kolesterolia
3. Meditaatio kohentaa mielialaa ja lievittää ahdistuksen tai masennuksen tunteita
4. Meditaatio auttaa nukahtamaan ja parantaa unenlaatua
5. Meditaatio auttaa suhtautumaan lempeämmin itseen ja muihin

MEDITAATIO-MYYTTIEN MURTAJIA:

Mielen tarvitsee olla tyhjä, jotta voi meditoida!
Ajatuksia tulee ja menee, meditointi auttaa meitä päästämään niistä irti tuomitsematta.

Meditoidessa tarvitsee istua lootusasennossa!
Voit tehdä harjoitukset tuolilla tai tyynyllä istuen tai lattialla selin makuulla.

Minulla ei ole aikaa meditoida!
Meditaation ei tarvitse viedä tunteja päivässä, vain 10-20 minuutin harjoittelu riittää. Jos sinulla oli aikaa lukea tämä kirjoitus, sinulla on aikaa meditoida. Sitä paitsi, päivinä jolloin sanot, ettei sinulla ole aikaa meditoida, sinun kannattaa meditoida 40 minuuttia 20 minuutin sijaan.

Meditaatio on outoa!
Mitä outoa siinä on että istut muutaman minuutin hiljaa ja keskityt hengitykseesi?

Sun Ahonlaidan Meditaation Peruskurssi alkaa torstaina 7.4. klo 18-19
Muut kurssi-illat ovat: 14.4. / 21.4. / 28.4. / 12.5.

Ilmoittaudu mukaan osoitteessa jooga@sunahonlaita.fi ja anna itsellesi mahdollisuus tutustua meditaation maailmaan, sinulla ei ole mitään hävittävää ja paljon voitettavaa.

”Jos sinulla on aikaa hengittää, sinulla on aikaa meditoida. Kun kävelet, hengität. Kun seisot, hengität. Kun makaat hiljaa, hengität.”

– Ajahn Amaro