Mitä Yin jooga teki minulle

Olen koko elämäni ollut suorittaja-ihminen. Minä-kuvaani ovat määrittäneet työ/opiskelu, yrittäjyys, talon omistus jne. Innostun helposti kaikesta minulle tärkeästä, mitä myös työni on. Siinä on kuitenkin riskinsä: Liika innostus kasaantuu liiaksi työmääräksi ja se taas stressiksi siitä, että aika ei riitä. On aika palata perusasioiden äärelle. Kenen elämää elän? Kuka siihen voi vaikuttaa? Teenkö asioita, jotka tekevät minut onnelliseksi? Muistutan itseäni näistä joka päivä. Joskus se ei riitä, tarvittaisiin pieni hälytyskello joka tunti, joka minuutti…

Suomalaisittain sanoen tässä tapauksessa ruisleipä ei ole se mikä tämän naisen tiellä pitää, vaan se on jooga. Jo vuosia sitten telkkarin katsomisen sijaan vietimme kotona illat olohuoneen lattialla joogaillen rauhalliseen tahtiin. Rauhallinen yin energia palautti kehon ja mielen päivän rasituksista ja takasi hyvät yöunet. Sama perinne on osittain jatkunut, tai ainakaan TV:tä ei ole kotonamme ollut reiluun kymmeneen vuoteen. Kevyesti sanottuna Yin joogan tilassa voi koskettaa sieluaan. Löytää rauhan sisältään. Harva TV-ohjelma pystyy siihen.

Yin jooga

Tavoilleni uskollisena olen tehnyt aamuisin Yang harjoitusta ja iltaisin Yiniä. Pari viikkoa sitten aamuharjoituksen aikana huomasin, ettei voimani olleet aivan normaalit. Aurinkotervehdykset tuntuivat hengästyttäviltä eikä lihaksissa ollut energiaa. Jos olisin toteuttanut vanhoja kaavojani, olisin tehnyt harjoituksen loppuun suunnitelman mukaan, ja ajatellut että Yang energia voimauttaa ja vie väsymyksen pois. Mutta nyt en jatkanutkaan, vaan siirryin matolleni lattian tasaan pitkiin, lantiota avaaviin yin asanoihin. Asanoiden välisissä lepohetkissä tunsin miten energia virtasi jalkojani pitkin ylös ja alas. Rauhallisen ja meditatiivisen harjoituksen jälkeen kehoni oli rento, lonkat avonaiset ja selkä liikkuvainen. Eikä tietoakaan siitä väsymyksestä mikä lihaksiin olisi tullut, jos olisin jatkanut Yang tyylistä dynaamista harjoitusta. Tämä kaikki ihmeellisyys ilman yhden yhtä hikipisaraa! Nyt tehtyäni Yin joogaa lähes joka aamu, joka kerta hämmästelen, miten äärettömän hyvä aloitus päivälle se on. Niska-, hartia- ja selkäjäykkyydet yöunien jälkeen jäävät joogamatolle.

Syksy on Yin energian lisääntymisen aikaa luonnollisessa vuoden kiertokulussa. Lehdet tippuvat, eläimet kietoutuvat koloihinsa ja luonto hiljenee. Mutta mitä tekevät nyky-ihmiset? Energisoivan kesän jälkeen palaavat kasautuneiden töiden ääreen ja päivien lyhetessä yrittävät myös ympätä päiviinsä harrastukset, perheen, ystävät ja muut aktiviteetit. Flunssa ja nuha iskee ja keho pakottaa lepäämään. Onko mahdollista, että syysväsymys onkin ihan normaalia ja asiaan kuuluvaa? Mitä tapahtuisi, jos ottaisimme vähän rennommin? Yin jooga sopii erinomaisesti pimeneviin syys- ja talvi-iltoihin (ja näköjään myös aamuihin!). Se pakottaa meidät pysähtymään, rentoutumaan, antamaan aikaa itselle.

Kaikki lähtee lantiosta, niin jumit kuin liikekin. Yin harjoituksessa keskitytään paljon lantion alueen avaamiseen, sillä siellä on paljon päällekkäisiä lihaskerroksia ja jähmeää kudosta. Lantion ympäryksen tiukkojen kudosten avaaminen tuo liikkuvuutta joka puolelle kehoa – varpaista niskaan ja sormenpäihin, kun energia eli Chi saadaan kulkemaan vapaasti kehossa. Yin joogan pitkät pidot vaikuttavat meridiaaneihin, kehossa kulkeviin energiakanaviin. Samoja meridiaaneja hyödynnetään kiinalaisessa lääketieteessä.

Jäykkyyksien avaaminen vaikuttaa myös tunnetasolla vapauttaen tunnelukkoja. Ei ole harvinaista, että yhden Yin harjoituksen sisälle mahtuu tunteiden vuoristorata autuaasta onnellisuudesta erittäin voimakkaaseen ärsytykseen, joskus iloon tai suruun tai tyhjyyteen. Kaikki yin joogaa tehneet tietävät sen levottomuuden tunteen, joka tulee asanaan laskeutuessa, ja sen rauhan, joka laskeutuu kun jäät paikallesi ja vain hengität. Se palkitsee ja koukuttaa. Vapautuva hyvän olon energia virtaa joka puolelle kehoasi.

Yin harjoitus opettaa hyväksyvää läsnäoloa ja ystävällisyyttä omaa kehoa kohtaan. Sanon usein tunneillani, että mieti jos kehosi olisikin parhaan ystäväsi, kohtelisitko sitä noin? Oikean tuntemuksen ja intensiteetin löytäminen on taitolaji, jota jokainen meistä opettelee yin tunnilla. Vammat, sairaudet ja kehon muuttuminen ajan kanssa ovat avain rehellisyyteen itseämme kohtaan. Silloin testataan lempeytemme omaa kehoa kohtaan. Omien rajojen löytäminen ja testaaminen kuuluvat yin joogaan, kahta samanlaista harjoitusta tai asanaa ei ole – tuntemuksia voi olla eri päivänä aivan eri paikoissa. Asanat ovat kuin peilejä, näyttäen meille mitä tänään kuuluu.

Vähemmän on yin joogassa enemmän. Sitä mukaa kun keho päästää irti jännitteistä, alkaa painovoima viedä kehoa mukanaan milli milliltä kohti alustaa. Usein mitä enemmän yritystä on mukana, sen takkuisempi tie asanassa on. Niinpä ne hetket, jolloin tajuatpitäväsi jännityksestä kiinni ja uskallat päästää siitä irti, ovat yin harjoituksen helmiä. Tärkeä osa prosessia on myös ”apinamielen” otteesta irti päästäminen, huomion palauttaminen uudestaan ja uudestaan takaisin hengitykseen. Yin harjoitus on vahvasti tietoisen läsnäolon, mindfullnesin ja meditaation harjoitus, joka auttaa näkemään mielessämme toistuvia ajatuskuvioita ja päästämään niistä irti.

Eräät pinttyneet uskomukseni siitä, millaista liikunnan, kehon- ja mielenhuollon tulisi olla, ovat murtumassa. Päivät eivät ole samanlaisia, vuodenajat eroavat toisistaan ja myös me muutumme koko ajan. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kehoni ja mieleni on muuttunut valtavasti, kun aloin päästää irti suorittamisesta ja puskemisesta. Kehoni sai mahdollisuuden palautua ja korjata itseään ja mieleni rauhoittui ja selkeytyi. Sitä mukaa kun vähensin rankkaa treenaamista ja eri lajien määrää, alkoivat myös kilot ja turvotus karista. Itselläni vähemmän on todellakin enemmän. Tämän ymmärtämiseen Yin jooga on ollut minulle The One.

Satu Malinen

”Ruoka on lääkkeesi ja elämäntapa terapiasi”

-Janesh Vaidya-