5 Myyttiä Yin Joogasta

Yin ja Yang ovat kiinalaisen filosofian mukaan maailmankaikkeuden kaksi vastakkaista ja toistaan täydentävää energiaa. Yin on passiivinen/feminiininen, Yang aktiivinen/maskuliininen. Molempia tarvitaan tasapainon säilyttämiseksi. Joogasuuntauksia on useita kymmeniä erilaisia, ja niillä kaikilla on omat piirteensä ja historiansa. Esimerkiksi Astanga ja Flow jooga kuuluvat Yang tyylisiin, dynaamisiin harjoituksiin, joissa kehitetään lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta.

Yin jooga on melko nuori joogasuuntaus, joka on saavuttanut suuren suosion nykymaailman kiireisessä elämänrytmissä. Yin jooga on rauhallista, paikalla oloon keskittyvää joogaa, jossa avataan paljon lantion ja alaselän aluetta. Lanneranka on kehomme ydin ja sillä alueella on paljon sidekudosta ja päällekkäisiä lihaskerroksia. Mitä vähemmän liikutamme lannerankaa ja selkäämme, sen jäykemmäksi ne tulevat. Lannerangan jäykkyydet puolestaan heijastuvat liikeratoihin sekä kehon ylä-, että ja alaosassa.

Yin joogaharjoituksessa keskitytään vahvasti oman kehon tuntemuksien kuunteluun ja hengityksen tarkkailuun. Yin jooga on meditatiivinen harjoitus, joka vaikuttaa niin fyysiseen, henkiseen kuin energeettiseen tilaamme. Yin on vastakohta sille kaikelle suorittamiselle, mistä päivämme täyttyvät. Sen vaikutukset ovat moninaiset ja selviävät vasta itse kokeilemalla.

Usein kuulen muun muassa seuraavanlaisia uskomuksia Yin joogasta, mitkä eivät pidä paikkaansa. Tässä muutama näistä ”myyteistä” murrettaviksi:

1. ”Yin jooga on syvävenyttelyä”

Yin jooga ei ole syvävenyttelyä, sillä siinä ei keskitytä lihasten venytykseen. Yin harjoituksessa lihakset pyritään mahdollisimman suurelta osin rentouttamaan, ja vaikutetaan enemmän sidekudoksiin, lihaskalvoihin ja niveliin – kehomme jäykimpiin osiin. Asentoa ei viedä lihasvoimalla eteenpäin, vaan annetaan painovoiman pikkuhiljaa minuutti minuutilta viedä asentoa syvemmälle. Yin joogassa asentoja pidetään yllä muutamasta minuutista jopa kymmenen minuttiin, jolloin päästään syvälle kudoksiin.

Yin jooga vaikuttaa fyysisten kudosten lisäksi myös kehon energiakanaviin eli meridiaaneihin sekä energiakeskuksiin eli chakroihin. Usein myös meditaatio- ja hengitysharjoitukset voivat olla osana yin jooga tuntia. Yin jooga on enemmän sisäinen tutkimusmatka kuin fyysinen suoritus. Tietoinen läsnäolo ja mindfullness ovat olennainen osa yin joogaa.

2. ”Minun tulee olla notkea, jotta voin tehdä Yin jooga”

Ei tarvitse. Yin jooga on erittäin hyödyllistä ja tehokasta ”jäykille”. Luonnostaan notkeat ihmiset hyötyvät myös yin joogasta, sillä sen vaikutukset ulottuvat lihaksia syvemmälle, sidekudoksiin, niveliin ja kehon energiakanaviin asti. Yin jooga sopii kaikille, kehon ulkoisesta muodosta riippumatta.

Yin jooga asennoissa edetään asteittain, etsien oman kehon rajoja ja sopivan intensiivistä tuntemusta. Asennon alkuvaiheessa aloitetaan lempeällä tuntemuksella, ja kun hetken kuluttua keho on rentoutunut, voi asennossa edetä pidemmälle. Liian nopeasti eteneminen johtaa kehon jännittymiseen. Asennoissa apuina käytetään mm. tyynyjä ja vöitä, jotta keholle ja mielelle saadaan mahdollisimman turvallinen ja tuettu olo. Jokainen keho on erilainen, ja toisena päivänä tuntemukset voivat olla aivan erilaisia kuin toisena. Lantion, alaselän ja takareisien avaaminen vaikuttaa koko kehon liikkuvuuteen, kun sillä alueella olevat fyysiset ja energeettiset tukokset pääsevät vapautumaan ja energia eli Chi pääsee virtaamaan vapaasti kehossa.

3. ”Yin jooga on helppoa lattialla makoilua”

Yin jooga-asennot tehdään pääasiassa lattian tasalla istualtaan tai makuultaan. Asanat vaikuttavat kehoon voimakkaasti eri tavoilla, vaikka päälle päin saattaa näyttää siltä, ettei tapahdu mitään. Rauhallinen ja syvä hengitys tyynnyttää hermostoa ja auttaa kehoa pysymään paikallaan usean minuutin ajan.

Yin jooga voi olla erittäin haastavaa, mutta samalla erittäin hyödyllistä. Jokaisessa asanassa etsitään sopivaa intensiteettiä, sellaista joka mahdollistaa paikallaan pysymisen, mutta ei vedä kehoa kokonaan jännittyneeseen tilaan. Tuntemuksien laatua tarkkaillaan koko ajan, ja kipua ei saa koskaan tuntua. Fyysisen kehon lisäksi Yin jooga haastaa ”apinamielemme” olemaan hiljaa, pysähtymään paikoilleen ja olemaan hetkessä läsnäolo. Yin joogassa harjoittelemme ymmärrystä asioiden ja tunteiden vaihtelevuuteen ja pysymättömyyteen – tunteet ja ajatukset ovat ohimeneviä, eivät yhtä kuin todellinen sinä.

4. ”Minulla on joskus ollut selkävaivoja, en voi tehdä Yin joogaa”

Monet ovat saaneet Yin joogasta avun selkäkipuihinsa, sillä se avaa tiukkoja lihaskertymiä alaselän, lantion ja reisien alueelta. Akuutissa selkäkivussa Yin joogaan ei kannata tulla, mutta kipujen ennaltaehkäisemiseksi ja jälkihoidoksi se sopii hyvin. Yin joogassa olennaista on kuunnella omaa kehoaan ja tehdä asennot sen mukaisesti. Tarkkaavainen keho ja mieli huomaa tarpeensa ja tunteensa helpommin myös joogamaton ulkopuolella, ja kehotietoisuuden lisääminen voi edesauttaa vammojen ehkäisyssä ja terveenä pysymisessä.

Joogaharjoitus on henkilökohtainen kokemuksesi, joten tiedät itse parhaiten, mikä on juuri sinun kehollesi tällä hetkellä sopivaa. Selkävaivat ovat yleisiä ja pelottaviakin, ja monesti niistä voi jäädä jonkinlainen kammo tiettyjä liikkeitä ja asentoja kohtaan. On kuitenkin muistettava, että kehomme elää ja uudistuu koko ajan, joten pari vuotta sitten tapahtunut selkävamma ei enää välttämättä ole fyysinen, vaan vain henkinen rajoitus. Moni joogaaja on hämmästynyt ja yllättynyt, kun vanhoja vammoja ei enää yhtäkkiä olekaan.

5. ”Minulla ei ole aiempaa joogakokemusta, en uskalla tulla Yin tunnille”

Yin jooga sopii kaikille. Yin jooga asennot tehdään passiivisesti erilaisia apuvälineitä käyttäen, ja ne mahdollistavat kaiken kuntoisten ja -ikäisten osallistumisen tunnille. Asennoissa ollaan istuallaan, selin- tai vatsamakuullaan tai polvien päällä. Pehmusteita voi käyttää polvien, lantion tai jalkaterien alla, ja onkin enemmän kuin suotavaa käyttää kaikkia mahdollisia apuvälineitä, mitä on saatavilla.

Yin harjoitus on rauhalliseen tahtiin etenevä ja ohjaaja opastaa jokaisen asennon eri variaatioineen. Olet enemmän kuin tervetullut ensikertalaisena kokeilemaan tätä hämmästyttävän ihanaa joogalajia. Mitä enemmän rentoutumista, pysähtymistä ja tietoista läsnäoloa harjoittelet, sen helpommaksi se tulee. Säännöllisen joogaharjoituksen myötä alat huomaamaan arkielämässäsi hetkiä, jolloin muistat hengittää syvään, sulkea silmät ja antaa tunteen tai ajatuksen mennä tiedostaen sen sisällön mutta suhtautuen siihen kuin ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta.

Yin jooga on matka, joka muuttuu joka kerta kun asetut joogamatolle. Se on sinun henkilökohtainen matkasi itseesi. Matkalippuja voit lunastaa Ahonlaidasta joka tiistai-ilta.

Tervetuloa <3

-Satu Malinen

”If you can breathe, you can do yoga”

-Krishnamacharya